programmaboekje
fr
Vilde Frang / Marco Borggreve

Vilde Frang, Herbert Schuch

Programma

Artiesten

Vilde Frang, viool
Herbert Schuch, piano
 


Programma

 

Johannes Brahms (1833-1897)
Vioolsonate nr. 1 in G op. 78 (1879)

  1. Vivace ma non troppo
  2. Adagio
  3. Allegro molto moderato
     

Franz Schubert (1797-1828)
Fantasie in C, D 934 (1827)

  1. Andante molto - Allegro vivace
  2. Andantino
  3. Allegro presto


-- PAUZE --


Béla Bartók (1881-1945)
Vioolsonate nr. 1, Sz 75 (1921)

  1. Allegro appassionato
  2. Adagio
  3. Allegro 

 

Duur van het concert : +/- 22:10

Toelichting

Bij het schrijven van een nieuw werk hebben componisten vaak een specifieke uitvoerder in gedachten. Dit is het geval bij de kamermuziekwerken voor viool en piano van Brahms, Schubert en Bartók waarmee de Noorse violiste Vilde Frang en de Roemeens-Duitse pianist Herbert Schuch ons vanavond verrassen.

 

De grondlegger van de moderne viooltechniek

We danken de Vioolsonate in sol groot, op. 78 van Johannes Brahms (1833-1897) voor een groot deel aan de vriendschap van de componist met de sterviolist Joseph Joachim. Deze Hongaarse violist wordt gezien als de grondlegger van de moderne viooltechniek en als een van de invloedrijkste violisten ooit. Brahms voltooit zijn Vioolsonate op. 78 in 1879, één jaar nadat hij zijn Vioolconcert, op. 77 schrijft in nauwe samenwerking met de beroemde violist. Terwijl het Vioolconcert ernaar gericht is om de buitengewone virtuositeit van de violist in de kijker te zetten, staan in de sonate de lyrische kwaliteiten van de viool centraal. De viool krijgt doorheen de vioolsonate het overgrote melodische materiaal toebedeeld en wordt daarbij ondersteund door een akkoordisch opgevatte, maar steeds heel transparante pianopartij.  De sonate bestaat slechts uit drie delen (het gebruikelijke scherzo ontbreekt). Brahms schreef daarom aan zijn uitgever voor de grap dat hij, omdat er een deel minder was, minder honorarium voor het werk zou vragen. Brahms inspireert zijn Vioolsonate op het lied Regenlied dat hij componeerde in 1872 op tekst van dichter Klaus Groth (1819-1899). De tekst van het gedicht is bijzonder nostalgisch: ‘Walle, Regen, walle nieder, / Wecke mir die Träume wieder, / Die ich in der Kindheit träumte' ('Stroom, regen, stroom naar beneden, / Doe in mij de dromen herleven, / Die ik in mijn kindertijd droomde'). Deze nostalgie kenmerkt ook de hele vioolsonate. Brahms verbindt de delen met elkaar door een motief uit Regenlied in alle delen terug te laten komen. Dit motief van drie herhaalde noten in een gepunteerd ritme wordt in de eerste maten door de viool geïntroduceerd en wordt vervolgens de basis voor de daaropvolgende thema’s. Contrastrijke emoties duiken op in alle delen, ook in het plechtige tweede deel Adagio met haar meer dramatische middenpassage, of in het snelle slotdeel Allegro molto moderato, waarin tijdens een meer ingetogen passage het thema van het langzame deel terugkeert.  Ook zijn goede vriendin en pianiste Clara Schumann, de weduwe van Robert Schumann die in 1856 was overleden, was bijzonder gehecht aan het werk: ‘Violist Joseph Joachim was hier thuis op Roberts tachtigste verjaardag en we hebben veel samen gemusiceerd.  We speelden onder andere de Vioolsonate opnieuw en wat en genot.  Ik wou dat het slotdeel mij kan vergezellen op mijn reis van hier naar het hiernamaals’.

 

De nieuwe Paganini

Een nogal vreemde recensie verschijnt in januari 1828 na de première van Franz Schuberts (1797-1828) Fantasie voor viool en piano D 934 in de Landhaussaal in Wenen: ‘De Fantasie duurde te lang voor iemand uit Wenen. De zaal stroomde geleidelijk leeg, en deze schrijver zelf moet bekennen dat ook hij niets kan zeggen over het slot van het werk’. Het moet een confronterende ervaring geweest zijn voor Schubert om een deel van het publiek de zaal uit te zien lopen terwijl de jonge vioolvirtuoos Josef Slavík en de Tsjechische pianist Carl Maria von Bocklet zijn nieuwste compositie uitvoerden. De reden voor de commotie is vermoedelijk niet enkel de lengte van de Fantasie (25 minuten), maar vooral het atypische virtuoze karakter dat sterk afwijkt van Schuberts gebruikelijke melodieuze stijl. Dit zeldzame pronkstuk schrijft Schubert na zijn ontmoeting met de briljante Josef Slavík die in 1826 zijn geboorteland Bohemen had verlaten om carrière als violist te maken in Wenen. Kort na de kennismaking schrijft Schubert twee stukken voor viool en piano: het Rondo in si klein, D 895 en deze Fantasie in do groot. Beide zijn geïnspireerd door de virtuoze techniek van Slavík die als de opvolger van Paganini wordt gezien. De Fantasie opent met kleurrijke figuraties in de pianopartij – die het tremolando van de Hongaarse cimbalom evoceren – waarboven de violist de introverte melodie van het Andante molto introduceert. Deze openingspassage is de introductie tot een Hongaars geïnspireerde en opgewekte passage Allegretto, waarna de piano en viool een intieme versie brengen van Schuberts lied Sei mir gegrüßt! ('Ik groet je') uit 1822 op tekst van Friedrich Rückert. De aangrijpende melodie van het lied vormt de basis voor een reeks van vier contrasterende variaties. De eerste drie variaties zijn bravourestukken, terwijl de vierde variatie de lyriek overneemt van het oorspronkelijke lied. Deze laatste variatie is, samen met de verkorte herneming van het inleidende Andantino, een kort moment van rust voordat de finale Allegro vivace zich inzet, een sterk staaltje van virtuositeit en grootsheid die ongetwijfeld het overgebleven publiek in de zaal tijdens de première met verstomming heeft doen staan.

 

Hongaarse virtuositeit

In 1921 vraagt de Hongaars-Britse violiste Jelly d’Arányi (een ver familielid van de vioollegende Joseph Joachim) aan Béla Bartók (1881-1945) of hij haar wilt begeleiden tijdens een tournee doorheen Engeland en Frankrijk. De componist stemt toe en zet zich onmiddellijk aan het componeren van een nieuw werk dat ze tijdens deze tournee kunnen uitvoeren. Het resultaat is deze Eerste Vioolsonate dat Bartók inspireert op Jelly’s vingervlugge techniek. De muziek is overwegend dissonant en is nu eens rapsodisch virtuoos, dan weer heel grimmig. In tegenstelling tot meer traditionele vioolsonates wisselen beide instrumenten amper het muzikale materiaal uit met elkaar. Meer nog, het lijkt alsof ze zich in verschillende muzikale werelden bewegen en enkel op cruciale momenten in het werk elkaar vinden. Het zorgt voor een heel spontaan en ongeremd geheel. De invloed van de Hongaarse volksmuziek weerklinkt in de ritmische complexiteit, de vele modale modulaties en in het improvisatorische gevoel. Voor zijn expressionistische, vaak sterk dissonante harmonieën baseert de componist zich op de muziek van de Poolse componist Karol Szymanovski. De eerste uitvoering van het werk in Parijs door d’Arányi en Bartók moet volgens de overlevering een speciale gebeurtenis geweest zijn. De muzikale ‘Beau Monde’ in Parijs had zich in het publiek verzameld waaronder de componisten Stravinsky, de Falla, Milhaud en Szymanovski. Ravel draaide de blaadjes voor Bartók en Poulenc deed hetzelfde bij d’Arányi.


Waldo Geuns

Biografieën

Vilde Frang, viool

Vilde Frang is een van de belangrijkste en meest unieke violisten van haar generatie. In 2012 werd ze unaniem bekroond met de Credit Suisse Young Artists Award wat leidde tot haar debuut met de Wiener Philharmoniker onder leiding van Bernard Haitink op het Luzern Festival. In 2016 maakte Vilde haar veelgeprezen debuut met de Berliner Philharmoniker onder leiding van Sir Simon Rattle. Nadien speelde ze opnieuw met het orkest tijdens het seizoen 2017-2018 in de Berliner Philharmonie en op het Baden Badense Paasfestival onder leiding van Ivan Fischer. Vilde Frang is exclusief verbonden aan Warner Classics en haar opnames zijn bekroond met talloze prijzen waaronder de Edison Klassik Award, "Diapason d'Or" door Diapason Magazine, Deutsche Schallplattenpreis, Grand Prix du Disque en een Gramophone Award. Vilde werd geboren in Noorwegen. Ze werd op twaalfjarige leeftijd opgemerkt door Mariss Jansons die haar de kans gaf om te debuteren met het Oslo Filharmonisch Orkest. Ze studeerde aan het Barratt Due Musikkinstitutt in Oslo, en specialiseerde zich nadien verder bij Kolja Blacher aan de Musikhochschule Hamburg en bij Ana Chumachenco aan de Kronberg Academy. Ze werkte samen met Mitsuko Uchida als winnaar van de Borletti-Buitoni Trust Fellowship 2007 en kreeg een beurs van de Anne-Sophie Mutter Foundation van 2003 tot 2009. Vilde speelt op een 1734 Guarneri del Gesu die haar geleend werd door een Europese mecenas.

 

Herbert Schuch, piano

Pianist Herbert Schuch heeft met zijn originele concertprogramma's en cd-opnames een reputatie opgebouwd als een van de meest interessante muzikanten van zijn generatie. In 2013 ontving hij de ECHO Klassik award voor zijn opname van het Pianoconcert van Viktor Ullmann en Beethovens Pianoconcert nr. 3 met het WDR Sinfonieorchester onder leiding van Olari Elts. Herbert Schuch werd in 1979 geboren in Timișoara, Roemenië. Zijn eerste pianolessen kreeg hij in zijn geboortestad. Hij verhuisde in 1988 met zijn familie naar Duitsland, waar hij nog steeds woont. Hij vervolgde zijn muzikale studies bij Kurt Hantsch en vervolgens bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling aan het Mozarteum in Salzburg. Herbert Schuchs muzikale visie is sterk beïnvloed door zijn ontmoetingen en samenwerking met Alfred Brendel. Hij win in één jaar tijd drie grote pianowedstrijden: de Casagrande Competition, de London International Piano Competition en de International Beethoven Competition in Wenen. Herbert Schuch, speelde als kind zelf 10 jaar lang viool en treedt als kamermuzikant geregeld op samen met Nicolas Altstaedt, Julia Fischer, Maximilian Hornung, Sebastian Manz en Daniel Müller-Schott. Internationaal treedt hij geregeld op in pianoduo samen met pianiste Gülru Ensari. Samen brachten ze twee veelgeprezen cd’s uit met muziek van Mozart tot Bernd Alois Zimmermann (2017 en 2018, Avi Music) Naast zijn podiumactiviteiten is Herbert Schuch ook betrokken bij de door Lars Vogt opgerichte organisatie "Rhapsody in School", die het klassieke muziekonderwijs op scholen bevordert.

Classical Music For Ukraine

De gevolgen van de inval door het Russische leger in Oekraïne zijn desastreus voor de Oekraïense bevolking, waaronder tal van artiesten en medewerkers van culturele organisaties actief in het land. De invasie zet de verhoudingen wereldwijd op scherp en tast het gevoel van veiligheid overal aan. Deze agressie moet onmiddellijk stoppen. 

Uit solidariteit met de Oekraïense bevolking en omdat klassieke muziek verbindt en troost, zetten Bozar, Concertgebouw Brugge, Muziekcentrum De Bijloke, DE SINGEL, Flagey, Opera Ballet Vlaanderen en l'Orchestre Philharmonique Royal de Liège samen hun schouders onder ‘Classical Music for Ukraine’, een grootschalige, nationale benefiet meerdaagse van 25 t.e.m. 29 maart in verschillende steden.

Heel wat nationale en internationale artiesten tekenen present! Alain Platel, Vilde Frang, Herbert Schuch, Daan Vandewalle, Youth Orchestra Flanders, Anu Tali, Liebrecht Vanbeckevoort, Andreas Staier, Fazil Say, Alexandre Kantorow en Daniel Müller-Schott.

De opbrengsten gaan naar Oekraïne 12-12. 
Bovendien heeft Vilde Frang besloten een deel van haar honorarium te schenken aan Oekraïne 12-12.

Friends of Flagey

FELLOWS

Charles Adriaenssen, Marc Ghysels, Diane de Spoelberch

GREAT FRIENDS

Patricia Bogerd, Leon Borgerhoff, Monique Bréhier, Alexander Chadd, Marie-Irene Ciechanowska, Stephen Clark, Marixenia Davilla, Claude de Selliers, Chantal de Spot, Jean de Spot, Pascale Decoene, Alain Dromer, Jean Louis Duvivier, Gérard Gieux, François Hinfray, Ulrike Hinfray, Patrick Jacobs, Ida Jacobs, Pauline Krayenhoff, Peter L’Ecluse, Jean-Pierre Marien, Ine Marien - De Cock, Monsieur & Madame André Mueller, Miriam Murphy, Sabine Overkämping, Martine Renwart, Martine Riviere, Jean-Pierre Schaeken Willemaers, Hans Schwab, My-Van Schwab, Didier Staquet, Maria Grazia Tanese, Coen Teulings, Pascale Tytgat, Marie Van Couwenberghe, Colienne Van Strydonck, Piet Van Waeyenberge, Isabel Verstraeten, Andreas von Bonin, Katinka von Bonin, Dimitri Wastchenko, Nathalie Waucquez, Lidia Zabinski, Jacques Zucker

FRIENDS

Ann Arnould, Pierre Arnould, Boudewijn Arts, Carmen Atala, Alexandra Barentz, Gino Baron, Dominique Basteyns, Marijke Beauduin, Joe Beauduin, Etienne Beeckmans de West-Meerbeeck, Jens Benoot, Anne Marie Berlier, Pierre Billet, Véronique Bizet, Dominique Blommaert, Beatrix Bourdon, Edwin Bourgeois, Noëlle Bribosia, Geneviève Brion, Gauthier Broze, Nicole Bureau, Chantal Butaye, Olivier Chapelle, Béatrix Charlier, Catherine Chatin, Jacques Chevalier, Anne-Catherine Chevalier, Marianne Chevalier, Angelica Chiarini, André Claes, Bénédicte Claes, Xhenis Coba, Theo Compernolle, Chris Coppije, Philippe Craninx, Vanessa Crapanzano, Pierre d’Argent, Regis D’hondt, David D’Hooghe, Suzannah D’Hooghe, Anna-Teresa D’Hooghe, Frederika D’Hoore, Stanislas d’Otreppe de Bouvette, Laure d’Oultremont, Etienne d’Ursel, Ludovic d’Ursel, Jean-Claude Daoust, Joakim Darras, Laurent de Barsy, François de Borman, Kathleen de Borman, Olivier de Clippele, Sabine de Clippele, Eric De Gryse, Pierre de Maret, Alison de Maret, Kristine De Mulder, Aline de Ville de Goyet, Sabine de Ville de Goyet, Dominique de Ville de Goyet, Françoise de Viron, Sebastiaan de Vries, Sonia de Waillet, Stéphane De Wit, Philippe de Wouters, Agnès de Wouters, Hendrik Deboutte, Gauthier Desuter, May Dewaet, Laurent Drion, Aurélie Drion, Kristin Edwards, Jan Eggermont, Marie Evrard, Dominique Favart, Philippe Feron, Catherine Ferrant, Véronique Feryn, Solene Flahault, Henri Frederix, Alberto Garcia-Moreno, Nathalie Garcia-Moreno, Brigitte Geerinckx, David Geeurickx, Nathalie Genard, Pierre Marie Giraud, Hélène Godeaux, Serge Goldman, Claire Goldman - De Vriendt, Frederick Gordts, Philippe Goyens, Eric Gubel, Charlotte Hanssens, Baron Xavier Hufkens, Luc Hujoel, Johan Huygh, Veerle Huylebroek, Françoise Jacques de Dixmude, Yvan Jansen, Patrick Kelley, Deborah Konopnicki, Katina Laaksonen, Katrien Lannoo, Anne Lauwers, Christine Le Maire, Bernard Levie, Janine Longerstaey, Philippe Longerstaey, Carole Ludlow, Peter Ludlow, Peter Maenhout, Joost Maes, Vincent Maroy, Michèle Martaux, Barbara Mayer, Christel Meuris, Quinten Mintiens, Delphine Misonne, Jan Moijson, Claude Oreel, Nadia Pachciarski, Martine Payfa, Ivan Peeters, Ingeborg Peumans, Jean Pierre Rammant, Agnès Rammant-Peeters, Anne-Marie Retsin, Andre Rezsohazy, Daniele Rizzi, Ariële Robyns de Schneidauer, Marie-Laure Roggemans, Katrien Rots, Catherine Rutten, Frieda Scholliers, Désirée Schroeders, Marie-Agnes Servais, Brigitte Smeyers, François Smeyers, Anne-Marie Sondag, Edouard Soubry, Anne Véronique Stainier, Ana Maria Stan, Michèle Stevelinck Heenen, Jan Suykens, Frank Suykens, Frank Sweerts, Jean t’Kint de Roodenbeke, Danielle t’Kint de Roodenbeke, Mirthe Tavernier, Dominique Tchou, Olivier Thuysbaert, Jelleke Tollenaar, Yves Trouveroy, Beatrice Trouveroy, Françoise Tulkens, Vanessa Van Bergen, Marie-Paule Van Craynest, Els Van de Perre, Katrien Van de Voorde, Radboud van den Akker, Dirk Van den Bogaert, Isabelle Van der Borght, Odile van der Vaeren, Karine Van Doninck, Patrick Van Eecke, Henriëtte van Eijl, Michel Van Huffel, Alain Van Muylem, Lydie Van Muylem, Emmanuel Van Rillaer, Stephanie van Rossum, Thomas Van Waeyenberge, Titia Van Waeyenberge, Laura Van Waeyenberge, Caroline Van Wonterghem, Marie Vandenbosch, Ines Hilde, Alain Vandenborre, Joanna Vandenbussche, Marie Vander Elst, Christophe Vandoorne, Elisabeth Vanistendael, Catherine Verhaegen, Alexandre Verheyden, Anne Vierstraete, Ann Wallays, Sabine Wavreil, Christian Weise, Serge Wibaut, André Wielemans, Ana Zoe Zijlstra, Management and People Development SRL, Qubemi

en diegenen die anoniem wensen te blijven

versie 26.09.2025

Partners

Ook iets voor u