fr | en
ticketshop become a friend

Debat: ‘Welke instrumenten voor welke cinema?‘

Festival Filmer À Tout Prix / Ontmoeting

9:30 -10:30
Presentatie

Balans van de documentaire productie in de Federatie Wallonië-Brussel door Guy Vandenbulcke (gevolgd door vragen uit het publiek)

10:30-12:30
Debat: ‘Welke instrumenten voor welke cinema? ‘

De geschiedenis van de documentaire, zijn stijl, zijn verhouding tot de wereld, zijn nauw verbonden met de ontwikkelingen van de instrumenten die de productie ervan mogelijk maken, van de fotografie, over het geluid tot de montage. Soms ontstaan deze technische ontwikkelingen vanuit de reflectie van filmmakers en attente fabrikanten, soms liggen de marktlogica en de industriële opportuniteiten van fabrikanten aan de basis.

Sinds begin jaren tachtig grijpen beginnende of gevestigde filmmakers naar homevideocamera’s om films te maken onder lichtere en goedkopere opnameen productie-omstandigheden, wat de belofte in zich draagt op een vernieuwing in de film en op een nieuwe creatieve autonomie. Een bevrijde manier van filmen, een intieme esthetiek, een cinema van de geste komen hier en daar op, ten goede en ten kwade.

Sindsdien wordt elke nieuwe technologie die beelden produceert, gebruikt voor de creatie van een speciale esthetiek : van camerahuizen tot mobiele telefoons, van webcams tot GoPro-camera’s.

Welke impact hebben deze voortdurende en snelle veranderingen van de technologie op de creatie? Hoe leidt de keuze van de apparatuur vandaag te vaak de creativiteit, wanneer het precies andersom zou moeten zijn? Is de democratisering van de technologische middelen een tastbare realiteit of een illusie?

Wat is de werkelijke prijs die filmmakers betalen voor deze autonomie? Heeft die laatste de auteur ook niet geïsoleerd, waarbij de dialoog met een technisch team werd ingeruild voor een onmogelijke polyvalentie?

Hoe hebben deze instrumenten invloed gehad op het filmonderricht? Wat met de technische keuzes qua post-productie, uitzendformaten en het archiveringsbeleid van films? Hoe navigeren tussen kwaliteitsapparatuur in lijn met onze atelierdynamiek en een race voor het nieuwe ?

Hebben we vandaag als workshops (inclusief de regisseurs die we ontvangen en al de technische medewerkers, van het draaien van de film tot de post-productie) niet eerder nood aan meer bedachtzaamheid, aan reflectie en een positionering wat technische keuzes betreft?

Onder leiding van Jean-Christophe Pirnay (AJC!), in aanwezigheid van filmtechnici en Jean-François Parfait (audiovisueel technisch adviseur bij het Centre du Cinéma van de Federatie Wallonië-Brussel).

Een debat georganiseerd door de AAAPA (Association des ateliers d’accueil, d’école et de production audiovisuelle van de Federatie Wallonië-Brussel).

Flagey, Filmer A Tout Prix, Gsara