Speciale projecties : Sport
Festival Filmer À Tout Prix / Speciale projecties : Sport
Pehlivan - Maurice Pialat
1963 - FRANKRIJK - 13' - OV FR
La vie au bout des doigts - Jean-Paul Janssen
1982 - FRANKRIJK - 26' - OV FR
Combat de boxe - Charles Dekeukeleire
1927 - BELGIË - 8' - NO DIALOG
Die große Ekstase des Bildschnitzers Steiner (The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner) - Werner Herzog
1973 - DUITSLAND - 47' - OV DE
Taris, roi de l'eau - Jean Vigo
1931 - FRANKRIJK - 10' - OV FR
Een reeks essays over de bewegingen van het lichaam en zijn verhouding tot de elementen, zoals de zwemsport in water, de vechtsporten op het land, het rotsklimmen en schansspringen in de lucht. Met 'À propos de Nice' en 'L'Atalante' levert Jean Vigo twee werkstukken die meer nog dan een portret stricto sensu van kampioen Jean Taris een verkenning van de beeldtechnieken zijn (vertraagd of omgekeerd beeld, verschillende camera-afstanden, knipoogjes van de montage), en tevens een dans in het water, en een ode aan het element H2O.?Met 'Combat de boxe’, dat het midden houdt tussen een gedicht en een mokerslag in het gezicht, ensceneert Charles Dekeukeleire een bokswedstrijd in een besloten kamer met een zestal figuranten, en creëert hierdoor, en mede door het gebruik van trompe-l'oeil effecten, een ietwat irreële sfeer. Dertig jaar later, tussen 'L'amour existe' en 'Chroniques de France’, maakt Maurice Pialat een documentaire rond ya?l? güre? (Turks worstelen, of letterlijk vertaald "olieworstelen") en benadrukt er het onmiskenbaar erotische aspect van, de glimmende spieren, de handen van de worstelaars die hun mededinger bij hun leren broekje grijpen -en als vrouwelijke tegenhangsters natuurlijk de buikdanseressen die de wedstrijd opvrolijken.?In tegenstelling tot de belerende aanpak van Pialat, laat Jean-Paul Janssen zijn onderwerp zélf aan het woord?: Patrick Edlinger, de rotsklimmer die enkel met zijn blote handen tewerk gaat. Op de muziek van Kraftwerk wordt 'La Vie au bout des doigts' alzo een "verticale opera", een film over een rotsklimmer die ondanks de risico's die hij neemt van het leven houdt, en met zijn tweeëntwintig lentes als een wijs oud man uit de hoek komt. Werner Herzog zet dan weer een portret neer van de kampioen schansspringer Walter Steiner, die op een soortgelijke wijze de dood tart.
Flagey, Filmer A Tout Prix, Gsara