Brussels Philharmonic + Symfomania! workshop [KIDS 10+]
Shostakovich 5
Nadat Stalin Shostakovich' opera Lady Macbeth de grond had ingeboord, vreesde de componist voor zijn leven en besloot hij binnen de lijntjes van de partij te kleuren.
Hij doopte zijn Vijfde Symfonie ironisch 'de repliek van een Sovjet-artiest op een terechte kritiek', en voorzag zijn werk van een universeel thema: de creatie van de mens. Stilistisch lijkt de Vijfde Symfonie ook zuiverder, meer gestructureerd en vooral optimistischer dan zijn vorige werken – een belangrijke eis van de componistenbond. Waarom barstten de toeschouwers, evenzeer slachtoffers van Stalins terreur, dan in tranen uit tijdens het prachtige largo en onthaalden ze de symfonie met een overweldigende ovatie? Ze hadden de verboden boodschap ontcijferd: de overheid geloofde misschien dat de componist eindelijk het communistische apparaat diende, maar in werkelijkheid was de symfonie de triomf van een held die nooit zou zwichten voor het regime.
Flagey, Brussels Philharmonic, Jeugd en Muziek Brussel