fr | en
ticketshop become a friend

De Munt : La présence divine (2)

Ludovic Morlot, Martino Faggiani, Benoît Giaux, Bertrand Chamayou

Een groot deel van Messiaens oeuvre ontstond onder invloed van zijn geloof. De Trois Petites Liturgies de la Présence Divine werden kort na het Quatuor pour la fin du temps gecomponeerd, op Messiaens eigen tekst. Met zijn exploratie van ritmes en timbres en met de aparte bezetting van het werk stelt hij alles in functie van een ‘muziek van kleuren’. De Burleske behoort tot de reeks concertante werken die Strauss op jonge leeftijd schreef, maar wijst ook al vooruit naar Der Rosenkavalier. Het is geen ‘ komisch’ werk, maar eerder een scherzo doorspekt met ironische toetsen. De instrumentale suite die Strauss in 1945 uit Der Rosenkavalier distilleerde, getuigt van de onafgebroken populariteit van zijn opera sinds de première in 1911. Ludovic Morlot smeedt de onbevangen musiceervreugde uit de Burleske, de nostalgische mijmering van Der Rosenkavalier en de bovenaardse klankwereld van Messiaen tot één geheel.

Flagey, De Munt