fr | en
ticketshop become a friend
One False Move (Carl Franklin)

Carl Franklin

Nu de femmes fatales het pand verlaten hebben verschuiven we onze film noir-focus naar de Afro-Amerikaanse regisseur Carl Franklin. Zijn naam zal bij u misschien niet meteen een belletje doen rinkelen, maar de kans is zeer groot dat u reeds werk van hem heeft gezien. Sinds 2007 blikt hij namelijk aan de lopende band afleveringen in voor de meest prestigieuze tv-series. Bijvoorbeeld Rome, The Pacific, The Leftovers en Vinyl voor HBO, Homeland en Ray Donovan voor Showtime en House of Cards, Mindhunter en Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story voor Netflix, om er maar enkele op te noemen. Reeksen waarvoor ervaren cineasten als Steven Spielberg, Martin Scorsese en David Fincher geregeld als uitvoerend producent fungeerden.

Franklin moet zowat de laatste regisseur zijn geweest – uit een lange, zeer indrukwekkende lijst bestaande uit o.a. Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich, Martin Scorsese, Jonathan Demme, Joe Dante, James Cameron en John Sayles – die het via de legendarische lowbudgetproducent Roger Corman tot een Hollywood-carrière heeft kunnen schoppen.

Binnen zijn filmografie steken de misdaadfilms One False Move (1992), Devil in a Blue Dress (1995) en Out of Time (2003) er met kop en schouders bovenuit. Met One False Move verscheen hij meteen op de radar als regisseur om in het oog te houden. Voorts kan de film bogen op de destijds ontluikende talenten Billy Bob Thornton (tevens scenarist), Bill Paxton en Cynda Williams, die niet lang voordien debuteerde in Mo’ Better Blues van Spike Lee, waarin rijzende ster Denzel Washington de hoofdrol vertolkte. Diezelfde Denzel Washington was meteen overtuigd van de kunde van Franklin en speelde de hoofdrol in diens volgende bioscoopfilm Devil in a Blue Dress (waarin de toen onbekende Don Cheadle voor het eerst op het voorplan trad). In 2003 volgde een nieuwe samenwerking tussen Franklin en Washington, Out of Time. Voor Washington was het eveneens een weerzien met Eva Mendes die voordien een klein rolletje vertolkte in Training Day waarvoor hij een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol won.

One False Move wordt ondertussen beschouwd als een van de hoogtepunten van de Amerikaanse neonoir-film uit de jaren negentig, Devil in a Blue Dress is verschenen op het prestigieuze label Criterion en Out of Time is onterecht enigszins in de vergetelheid geraakt. Nu heeft u echter een unieke kans om deze drie uitmuntende films van Carl Franklin te (her)ontdekken.

Programma