fr | en
ticketshop become a friend
Fury (Lang)

Fritz Lang: De Amerikaanse periode

Toegegeven, niet alle 22 films die Fritz Lang tijdens zijn Amerikaanse periode maakte, zijn meesterwerken, maar als geen ander wist de maker van expressionistische mijlpalen als Metropolis en M zijn esthetiek en thematische voorkeuren binnen te smokkelen in Hollywoodfilms die bedoeld waren als puur entertainment.

Fury (1936), Langs eerste Engelstalige film, was meteen een hoogtepunt en verkent, zoals alle Lang-films, de donkere hoeken van de menselijke psyche. Het personage van Spencer Tracy, op het nippertje aan een lynchpartij ontsnapt, broedt op wraak en dreigt zich te verlagen tot het niveau van zijn would-be killers. Lang onderzoekt de aard van rechtvaardigheid en wraak verder in het machtige The Big Heat (1953), waarin Glenn Ford in zijn persoonlijke kruistocht tegen corruptie en tegen de moordenaars van zijn vrouw zonder het te beseffen een soort homme fatale wordt die de dood van vier vrouwen veroorzaakt. Nog een heerlijke film noir - Lang specialiseerde zich in de VS toch vooral in thrillers - is The Woman in the Window (1944) - waarin een Edward G. Robinson valt voor de "sireneroep van het avontuur" in de aanlokkelijke gedaante van Joan Bennett. Clash by Night (1952) is meer een kitchen sink drama, maar dan gefilmd als een film noir. Ook hier zoomt Lang in op de gevaarlijke onderstromen in de menselijke relaties.

De mooist ogende en klinkende film (die soundtrack van Miklós Rózsa!) uit Langs hele carrière is misschien de psychologische thriller The Secret beyond the Door (1948), een soort update van de Blauwbaard-mythe. Naar het eind toe van zijn Hollywoodcarrière maakte Lang ook nog de gotische avonturenfilm Moonfleet (1955), gesitueerd in het Cornwall van eind achttiende eeuw. Het is Langs enige film in scope, een formaat dat hij alleen geschikt achtte voor "slangen en begrafenissen", maar waarmee hij toch weer een pareltje van mise-en-scène aflevert.

In samenwerking met CINEMATEK

Programma